Detta är information från ICA Försäkring

”Många av våra kunder visar sin tacksamhet”

Drygt 150 000 människor i Sverige har redan gjort sitt val.
Så många har i dag gett ICA Försäkring förtroendet över sitt hus, sitt hem, sin bil eller sitt personliga försäkringsskydd.
Och varje dag får nya kunder upp ögonen för Sveriges nya försäkringsbolag.
– Kunderna vill ha bra innehåll i försäkringar till ett bra pris – och då är vi ett av de bästa alternativen, säger Stefan Svensson, handläggare på ICA Försäkring.

Kolla: Vilken försäkring passar dig?

Nyligen kom uppgifter om att svenskarna lägger över 80 miljarder kronor på försäkringar och att skydda det som vi håller kärt.
Med en försäkring får du ett ekonomiskt skyddsnät och vet att du kan få hjälp i situationer när det kan vara svårt att klara sig själv. Det handlar alltså i mångt och mycket om att få en trygghet i vardagen.

ICA Försäkring, som erbjudit konsumentförsäkringar sedan oktober 2015, har försäkringar i många olika varianter och för de flesta ändamål.

”Mitt jobb är att lösa problem”

På kundtjänsten i Växjö sitter handläggaren Stefan Svensson och hans kollegor redo att svara på kunders frågor och att handlägga försäkringsärenden för Sveriges nya försäkringsbolag.

– Jag jobbar inom affärsstöd och arbetar mycket med handläggarna. Mitt jobb är att lösa problem och att hitta bra försäkringar till våra kunder, säger Stefan Svensson.

Stefan har likt de övriga handläggarna i Växjö arbetat på ICA Försäkring i ett drygt år. Det var nämligen då som företaget startade upp sin egen kundtjänst – med personer som var riktigt kvalificerade och kunniga.

– Många av oss som jobbar på ICA Försäkring arbetade på ett annat försäkringsföretag i Växjö, men när de valde att flytta sin verksamhet till Malmö stannade vi kvar och började arbeta med ICA Försäkring.

Öppnade rekordsnabbt

Det var i november 2017 som ICA Försäkrings ledningsgrupp fick höra om nyheten att en av konkurrenterna skulle flytta sin verksamhet och att erfaren personal i Växjö skulle bli utan jobb.

– Vi gjorde ett snabbt arbete med att undersöka möjligheten att etablera ICA Försäkrings kundtjänst i Växjö och på så sätt få ta till vara på kompetens, erfaren och kunnig personal. Jag hade tidigare arbetat med många av de personerna också, vilket gjorde det hela lite lättare. I maj 2018 öppnade vi vår kundtjänst i Växjö, vilket var rekordsnabbt, förklarar vd Caroline Farberger.

”Minst 10 år i branschen”

Och tack vare detta fick företaget en flygande start och det har lett till att ICA Försäkring både är det snabbaste växande och ett av de absolut populäraste försäkringsbolagen i Sverige.

– ICA Försäkring har bara funnits i drygt tre år, men här på kundtjänst finns det människor som jobbat minst tio år i branschen, förklarar Stefan Svensson.

Kan du berätta lite hur ni arbetar på kundtjänsten?

– Vi arbetar med kunden i fokus – hela tiden. Vi är extremt lyhörda för att snappa upp vad kunden vill ha. ”Smidigt och enkelt” är vårt koncept och med det menar vi att det ska vara enkelt att nå oss i alla olika kommunikationskanalerna.

”Bra produkter med hög kvalitet”

– Vi arbetar naturligtvis också med att skapa bra och kvalitativa produkter, och är mycket för att behovsanpassa försäkringarna. Vi vill kunna erbjuda försäkringar efter kundens verkliga behov.

Vad är det vanligaste som kunder hör av sig till er om?

– Det är så otroligt olika, allt ifrån olycksfall och djurfrågor till frågor om bilar och hemmet. Vi har så många olika försäkringar. Men man kan säga att våra kunder efterfrågar enkelhet. De vill ha det smidigt med digitala lösningar och snabba svarstider via alla kanaler. De vill ha bra produkter med hög kvalitet som kan matcha den övriga marknaden, säger Stefan Svensson.

Så här fungerar ICA Försäkring – här är all information

”Bra försäkringar till schysst pris”

Och ICA Försäkring kan verkligen mäta sig med sina konkurrenter på försäkringsmarknaden. På den oberoende jämförelsesajten Konsumenternas.se – där försäkringar jämförs och rankas – placerar sig ICA Försäkring i topp i de flesta kategorier.

– Vårt mål är att kunna erbjuda riktigt bra försäkringar till schysst pris, och det visar sig också på Konsumenternas.se. Vår barnförsäkring, där du får ett komplett skydd för sjukdom och olycksfall för barnet utan en massa undantag, är topprankad. Likaså ligger bil- och hemförsäkringarna riktigt bra till. Dessutom förbättrar vi ju också hela tiden försäkringarna för att möta kunderna, säger Stefan.

Kunderna visar sin tacksamhet

Något som kunderna också uppskattar är att om du är ICA-kund sedan tidigare får du bonus på alla dina försäkringar hos ICA.

– Det är väldigt uppskattat med bonuspoäng, och i Sverige är det extremt många som har ett litet rosa ICA-kort i plånboken. Vi belönar alltså med bonuspoäng utöver de låga priserna vi har på våra försäkringar, säger Stefan.

Får ni respons av många av era kunder?

– Det får vi absolut. Det mesta kommer i sociala medier via bland annat Facebook, där många av våra kunder visar sin tacksamhet när de haft en skada och vi har lyckats lösa ersättningen. Det är roligt att se att vi verkligen har kunnat hjälpa folk.

Borgar för trygghet och trovärdighet

Vad tycker du är fördelen med att vara kund hos ICA Försäkring?

– En av de stora fördelarna med ICA Försäkring är att vi som arbetar här har hög kompetens och lång erfarenhet av försäkringsbranschen. Det ger ICA Försäkring väldigt stora fördelar när det ska tas fram nya produkter, vid prissättning och liknande.

Så är du ute efter konsumentförsäkringar med bra innehåll och konkurrenskraftigt pris så hittar du svaret hos ICA Försäkring.

Lägg till att ICA borgar för trygghet och trovärdighet.

Addera sedan alla positiva personer som i redan i dag är kunder så har ni svaret på varför ICA Försäkring är den stora uppstickaren på försäkringsmarknaden och växer allra snabbast.

Vill du veta mer om ICA Försäkring? Läs mer här